Wednesday, April 16, 2008

ZIARAH PANTAI TIMUR


Pada 6-9 April lalu, saya berkesempatan bersama Exco PKPIM menziarahi negeri-negeri di Zon Pantai Timur. Ziarah ini merupakan ziarah siri pertama sebelum siri ziarah ke negeri-negeri di Zon Selatan dan Zon Utara nanti. Ziarah Pantai Timur ini merangkumi negeri Kelantan, Terengganu, dan Pahang. Program ini bertujuan untuk teman-teman yang berada di Pantai Timur.

Perjalanan kami ke destinasi pertama iaitu Kelantan memakan masa hampir 8 jam. Setibanya di Kota Bharu, kami disambut baik oleh Ustaz Farid dan saudara Shahidan (wakil Briged Bakti) di bangunan Sekretariat ABIM Kelantan. Selepas bersarapan, kami dibawa oleh Shahidan ke Islamic Outreach ABIM (IOA) Kelantan di Ketereh. Kedatangan kami di IOA Kelantan disambut mesra oleh saudara Abdullah bin Muhd Nawi (Exco Penataran ABIM Kelantan) dan ahli jawatankuasa IOAnya. Pertemuan kami bersama mereka selama dua jam itu banyak menyentuh kepada pengenalan dan perkembangan IOA dalam misi penyebaran da'wah di perkampungan orang asli yang terletak di Gua Musang. Selain membantu orang asli di kampung, mereka juga menyediakan kelas bimbingan fardhu 'ain bagi anak-anak orang asli di pusat IOA. Rata-rata yang menjadi ahli jawatankuasa IOA merupakan sukarelawan yang datang dari seluruh Kelantan dan pelusuk negara. Menurut saudara Abdullah Muhd Nawi atau lebih dikenali sebagai Pok Lah, seramai lebih kurang 2000 orang asli telah diislamkan semenjak penubuhan IOA Kelantan pada tahun 1988.

Selepas makan tengahari di IOA, kami kembali ke Sekretariat ABIM Kelantan untuk bertemu dengan ahli Briged Bakti dan wakil Persatuan Pelajar Islam Kelantan (PPIK). Briged Bakti merupakan sebuah persatuan badan unit beruniform sekolah yang ditubuhkan oleh ABIM di Kelantan. Persatuan beruniform mirip persatuan pengakap dan kadet remaja ini mendapat sambutan yang menggalakkan khususnya daripada pelajar sekolah menengah kerana persatuan ini lebih mengetengahkan aspek islamik dan rohani dalam berpasukan berbanding yang lain. Pertemuan yang dipengerusikan oleh saudara Mohd Faizul Afzan memberi peluang kepada PKPIM dan PPIK untuk merapatkan ukhwah dan menceritakan perkembangan masing-masing. Selain itu, pertemuan ini memberi peluang untuk kami berkongsi pengalaman bersama ahli-ahli briged mengenai kehidupan dunia kampus. Tambahan pula, pendedahan mereka terhadap dunia kampus di peringkat awal adalah wajar supaya mereka lebih bersedia untuk menghadapi cabaran di kampus kelak. Seperti kata saudara Afzan, "hendak berdakwah bukan dalam konteks sempit, tetapi perlu dalam konteks yang luas".

Petang itu, kami menunaikan solat 'Asar di Ma'had Darul Anuar, Pulau Melaka dan kemudian ke rumah Ustaz Muhamad Mustafa, mantan Timbalan ABIM Pusat. Dalam pertemuan singkat itu, kami sempat membincangkan perihal mahasiswa dan kampus pada era ini. Beliau berharap agar mahasiswa dapat merancang sebuah badan induk untuk menerbitkan suara mahasiswa. Selain itu, beliau berharap agar kerajaan lebih berlaku adil kepada rakyat pada masa akan datang.

Pada malamnya pula, kami telah ke Rumah Putera Harapan. Untuk pengetahuan semua, ABIM Kelantan memiliki dua buah rumah anak yatim. Rumah Putera Harapan untuk kanak-kanak lelaki manakala Rumah Puteri Harapan untuk kanak-kanak perempuan dan kedua-dua bangunan ini terletak berasingan. Kami sempat beramah mesra bersama-sama 31 orang anak-anak yatim dengan aktiviti-aktiviti bermodul.

Hari kedua ziarah, kami ke negeri Terengganu Darul Iman. Destinasi pertama kami di Terengganu merupakan rumah saudari Akmariah, Exco PKPIM yang terletak di Batu Rakit, Tok Jiring. Kami disambut mesra oleh kedua ibu bapa Akmariah meskipun beliau tiada kerana beliau berada di kampus ketika itu. Kami dipelawa untuk makan tengahari bersama.

Selepas itu, kami menziarahi teman-teman di Universiti Darul Iman (UDM) dan Universiti Malaysia Terengganu (UMT). Dalam sesi ziarah ini, kami telah berjumpa dengan ahli ABIM Terengganu iaitu Sdri. Norsalimah dan Sdr. Zulkifri dan KEPITAR. Sebelum beranjak, Sdri. Norsalimah menyeru agar semua ahli PKPIM membaca dan menghadam buku-buku gerakan dan mempraktikkan solat sunat istikharah sebelum membuat sebarang keputusan. Realitinya ahli-ahli sedia ada amat tenang dan tabah menghadapi dugaan.

Selepas pertemuan itu, kami ke Kuala Terengganu melawat Taman Tamadun Islam. Kami sempat singgah ke Kampung Losong untuk membeli keropok lekor atau 'keropok losong' sebagai buah tangan. Kemudian kami ke Masjid Kristal untuk menunaikan solat Maghrib. Selepas makan malam di Restoran Terapung, kami bertolak ke Pahang dan bermalam di Kuantan.

Di Kuantan, kami bertemu dengan teman-teman di kampus Universiti Islam Antarabangsa kampus Kuantan yang terletak di bandar Indera Mahkota. Di sana, kami bertemu dengan saudara Abu Qassim bin Nor Azmi , saudara Ahmad Safwan bin Mohammad dan beberapa orang muslimat. Antara perkara yang dibincangkan ialah untuk mengadakan Kem Kepimpinan pada bulan Mei ini.

Tengahari itu, kami bersama menikmati makan tengahari di tebing Sungai Pahang di bandar Kuantan. Selepas makan, kami ke Sekretariat ABIM Pahang untuk bertemu dengan saudara Amidi. Pertemuan terakhir ini menamatkan ziarah kami ke tiga negeri selama tiga hari. Terima kasih kepada Abang Hilmi, Abang Naim, Abang Saifullah, Abang Mk, Abang Akmal, Kak Munirah dan Kak Mar yang sudi mengajak saya bersama menjelajah pantai timur.

HAWA MAS AZMAR BT AHMAD

UIA KUANTAN

APRIL 2008

3 comments:

Anonymous said...

Salam hawa,
Nanti bagi gambar2 ziarah pd akak k.

Anonymous said...

kak mar ni.

Anonymous said...

to zololkis. can't get through ur blog. sorry.. "This account has been suspended.
Either the domain has been overused, or the reseller ran out of resources."