Saturday, April 05, 2008

RESPON ISU

Tindakan Anuar Zain Mahu Membenarkan Dirinya Dicium Peminat Memalukan

Adalah tidak menjadi kesalahan andai insan bergelar penghibur mahu menghiburkan hati peminat yang selama ini telah lama menyokong kerjaya seni mereka. Namun untuk membenarkan para peminat mencium pipi dan duduk di atas paha bukanlah budaya orang Melayu malah melanggar batasan syara’ yang telah ditetapkan oleh Islam.

Mengulas kenyataan penyanyi terkenal, Anuar Zain dalam kenyataannya pada pihak media minggu lalu, penyanyi itu telah memberi lampu hijau kepada para peminatnya tidak kira samada lelaki ataupun perempuan untuk mencium pipi beliau mahupun untuk duduk di atas paha milik penyanyi lelaki itu pada persembahan istimewanya nanti. Kekeliruan berlaku kerana mengapa persembahan yang bakal dilakukan oleh Anuar Zain diluluskan oleh pihak berwajib? Mungkin para peminat Anuar Zain saat membaca artikel ini berasa panas hati, namun atas dasar tanggungjawab saudara sesama Islam dan ke arah pembangunan modal insan berkualiti, saya berpendapat persembahan Anuar Zain haruslah disekat jika penyanyi itu berkeras mahu meneruskan agendanya yang sungguh memalukan itu.

Jika suatu masa dulu, arena hiburan tanah air dikejutkan dengan adegan berani penyanyi Faizal Tahir membuka bajunya di khalayak ramai sehingga membawa kepada tindakan-tindakan yang hampir membunuh kerjaya seni beliau, mengapa tindakan Anuar Zain yang dilihat lebih berani dengan menyatakan pengakuan secara terbuka itu dipandang enteng oleh sesetengah pihak? Adakah kerana populariti dan kedudukan beliau yang tinggi dalam dunia hiburan ini memberi kelonggaran untuk beliau bertindak sesuka hati tanpa memikirkan sensitiviti masyarakat sekeliling? Negara kita terdiri daripada masyarakat pelbagai kaum dan agama. Justeru, Anuar Zain seharusnya menilai adab dan budaya masyarakat Melayu yang secara umumnya beragama Islam dan adalah tidak wajar adab dan budaya ini dieksploitasikan dengan cara sedemikian berupa.

Barangkali ramai peminat Anuar Zain di luar sana yang melabel saya sebagi seorang yang jumud dan berfikiran sempit. Namun saya yakin tidak kurang ramainya yang menyokong pendapat saya ini. Masyarakat kini ternyata telah diracuni falsafah pemikiran Machiavelli yang memperjuang prinsip ‘niat menghalalkan cara’. Sesungguhnya, Allah s.w.t menjadikan agama Islam itu cukup indah. Islam itu juga ialah cara hidup bagi manusia yang mahu berfikir. Islam dibatasi oleh halal dan haram dan sebagai seorang Islam, Anuar Zain seharusnya berfikir secara rasional sebelum melakukan sebarang tindakan.

Umat Islam di Malaysia bangkit membantah dan mengutuk tindakan paderi Belanda menerbitkan filem Fitna yang secara terang-terangan menghina Rasulullah s.a.w dan kitab suci Al- Quran. Tidak hairanlah paderi itu menerbitkan filem sedemikian rupa kerana dirinya sendiri seorang kafir yang mana Allah s.w.t sendiri telah melaknat mereka di dalam Al-Quran. Tetapi mengapa tidak kita bangkit membantah dan mengutuk tindakan Anuar Zain yang sungguh memalukan ini? Walhal beliau sendiri seorang Melayu dan beragama Islam? Pernahkah Islam menghalalkan ciuman di pipi dan duduk atas paha walau hanya untuk membalas jasa peminat? Sesungguhnya niat tidak menghalalkan cara!

Justeru, saya berpendapat adalah lebih baik jika Anuar Zain membatalkan saja niat ‘murninya’ itu dan memikirkan alternatif lain untuk meraikan para peminat yang menyayanginya. Pemberian beberapa koleksi peribadi ataupun barangan eksklusif kepada para peminat bertuah mungkin lebih wajar dan akan lebih dikenangi. Selain kepuasan hati peminat yang perlu dititik beratkan, keberkatan dan keredhaan Allah s.w.t juga perlulah diraih terlebih dahulu sebelum melakukan sebarang pekerjaan.

NURUL SYAHIRAH BT MOHD JAMEL

Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa

No comments: