Thursday, February 16, 2012

KEM KEPEMIMPINAN MAHASISWI NASIONAL (KEMAS ’12)

Setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kehadrat Ilahi atas limpah dan kurniaNya, program KEMAS ’12 berjaya dilaksanakan pada 3 hingga 5 febuari yang lepas. Selawat dan salam atas Nabi junjungan Muhammad S.A.W kerana atas usaha baginda dan para sahabat mengeluarkan ummat manusia dari kepompong kegelapan.

Program KEMAS’12 yang dilaksanakan di Villa Cikgu Hashim, pekan Kuala Kangsar berjaya mengumpulkan mahasisiwi-mahasiswi yang berjiwa kental dari segenap penjuru Malaysia. Antara pengisian yang ditekan pada KEMAS’12 adalah bagaimana memposisikan peranan HEWI dalam kalangan masyarakat.

Selama tiga hari peserta yang terdiri dari kepimpinan Majlis HEWI peringkat Negeri dan Kampus telah diberi pengisian berbentuk tarbiyyah harakiah, peranan wanita dalam dakwah lapangan dan juga menyentuh aspek pengurusan emosi dan hati yang sinonim dengan wanita.

Selain daripada itu, program ini juga berjaya memuatkan aktiviti kemasyarakatan, dimana semua peserta dikehendaki untuk membuat sesi temu rumah dengan masyarakat setempat serta pelancong yang datang berkaitan beberapa isu semasa. Mereka juga diminta untuk mengemukakan pendapat tentang sambutan ‘Maulud Nabi’ dan pemahaman Islam. Dapatan dari aktiviti ini mendapati bahawa masyarakat rata-ratanya masih tidak peka dengan pengamalan Islam secara keseluruhan. Malahan, sensitiviti terhadap hari keputraan Baginda Nabi Muhammad s.w.t juga tidak dihayati dengan baik oleh segelintir golongan. Rentetan dari aktiviti ini membuahkan beberapa resolusi untuk Majlis HEWI turun ke lapangan masyarakat dalam membantu mereka memahami Islam dengan lebih mendalam.

Oleh yang demikian, Majlis HEWI Kebangssan (MHK), selaku penganjur Kem Kepemimpinan Mahasiswi Nasional [KEMAS’12] mengharap supaya mahasiswi-mahasiswi yang lahir daripada KEMAS’12 ini mampu untuk terlibat secara proaktif dalam misi mendidik masyarakat secara aktivisme dan memanfaatkan kelebihan advokasi yang sedia ada.

‘ATIQAH SYAIRAH SHAHRUDDIN
Timbalan Pengerusi HEWI 1
Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

No comments: