Tuesday, April 29, 2008

BANYAKKAN PROGRAM UNTUK REMAJA SEKOLAH

(Forum, Utusan Malaysia, 29 April 2008)

Saya terpanggil untuk memberi respons berkaitan masalah merokok di kalangan pelajar perempuan yang semakin berleluasa. Syabas dan tahniah saya ucapkan kepada Saudari Munirah Bahari, Naib Presiden Hal Ehwal Siswi, Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia kerana berani membongkar kegiatan para remaja perempuan yang saya kira amatlah membimbangkan. Melihat polemik bilangan wanita yang semakin ramai berbanding lelaki, para remaja perempuan yang sedang meningkat dewasa perlulah diberi perhatian khusus terutama di kalangan pelajar sekolah tidak kira samada di dalam mahupun di luar bandar.

Perkembangan tidak sihat ini sebenarnya bakal mengundang pelbagai penyakit sosial di masa akan datang. Jika kita membuat penilaian berdasarkan statistik yang telah dikeluarkan, saya yakin pasti ramai di antara para guru dan ibu bapa yang sedikit terkesan barangkali kerana khuatir pelajar dan anak mereka turut terlibat sama. Di sini, saya juga ingin menyokong seratus peratus cadangan Saudari Munirah yang berharap supaya Kelab Nafas Baru dapat ditubuhkan di peringkat sekolah. Kelab-kelab berorientasikan seperti Pembimbing Rakan Sebaya ini sebenarnya mampu membantu pelajar-pelajar bermasalah yang sekaligus dapat berfungsi sebagai mata dan telinga pihak sekolah. Persatuan Ibu Bapa dan Guru, PIBG juga haruslah membanyakkan perbincangan yang menyentuh aspek pembangunan insan di kalangan pelajar dan memikirkan penganjuran program-program yang mampu memberi kesedaran kepada golongan remaja khususnya remaja perempuan, bukannya tertumpu kepada pembangunan lahiriah sekolah sahaja.

Justeru, usaha murni pihak Majlis HEWI PKPIM menawarkan khidmat masyarakat mereka untuk turun padang membantu pihak sekolah dan ibu bapa dalam menangani masalah ini haruslah dipuji dan pihak Kementerian Pelajaran sebagai pihak bertanggungjawab perlulah lebih peka mengenai isu ini. Semoga, remaja perempuan yang bakal dibentuk melalui usaha ini nanti akan berjaya menjadi insan yang lebih berkualiti dan berbudi pekerti.


(Nurul Syahirah bt Mohd Jamel)

PRS Sekolah

Jalan Gombak

No comments: