Tuesday, April 01, 2008

‘Fitna’ : Semua Pihak Perlu Main Peranan

Sekali lagi dunia dikejutkan dengan penghasilan klip video berjudul ‘fitna’ oleh Ahli Politik Belanda, Geert Wilders yang secara terang-terangan bertujuan memburukkan nama Islam serta mencemarkan kesucian Al Quran sebagai panduan utama umat Islam. Klip video yang mengambil masa 15 minit itu mengetengahkan 4 ayat suci yang dipetik dari beberapa surah di dalam Al quran iaitu al-Anfal ayat 60, surah an-Nisa’ ayat 56, 74 dan 89. Kesemua ayat yang berbentuk jihad ini telah ditafsir secara tidak tepat untuk membenarkan perspektif sebenar Wilders yang negatif terhadap Islam. Tindakan tidak bertanggungjawab Wilders ini dikhuatirkan akan menimbulkan ketegangan serta pertelingkahan diantara masyarakat Islam dan bukan Islam di seluruh dunia sepertimana yang berlaku pasca penghasilan karikatur Nabi Muhammad saw beberapa tahun lalu.

Majlis Hal Ehwal Siswi, Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (Hewi PKPIM) menyeru agar semua pihak termasuklah orang perseorangan, badan kerajaan serta bukan kerajaan tampil bagi mengambil tindakan yang sewajarnya serta menyuarakan bantahan terhadap penghasilan klip video tersebut. Tindakan tegas ini perlu diambil bagi menghentikan semua hasutan serta tohmahan yang dilemparkan ke atas agama Islam serta penganutnya dengan segera.

Namun, dalam masa yang sama, Hewi juga menyeru agar seluruh umat Islam bertindak secara matang dan rasional di dalam menyikapi isu ini. Tuduhan yang mengatakan agama Islam merupakan agama yang menganjurkan keganasan perlu diberikan penjernihan dengan menonjolkan sifat berkasih sayang serta persaudaraan sebagai nilai asas di dalam ajaran islam. Sebarang tindak balas agresif yang berbentuk keganasan hanya akan memburukkan lagi keadaan serta seolah-olah membenarkan tohmahan negatif yang dilemparkan ke atas agama Islam serta penganutnya. Di dalam menyikapi isu ini, Prof. Dr Yusuf Qardhawi menyediakan beberapa panduan bertindak yang boleh diambil oleh semua umat islam.

  1. Memberikan hujah-hujah ilmiah dan akademik untuk menyangkal tuduhan dan tohmahan yang dilemparkan terhadap Islam. Hujah-hujah ini perlu diterbitkan di dalam pelbagai bahasa agar masyarakat di seluruh dunia dapat memahami Islam dengan sebenarnya.
  1. Meminta dan mendesak pihak kerajaan di negara masing-masing agar membuat pendirian tegas dan menyatakan bantahan secara rasmi bagi membuktikan bahawa dunia Islam tidak redha dengan tohmahan yang dilemparkan.
  1. Memberikan respon di dalam bentuk siaran media serta kesenian seperti penghasilan filem-filem dan rancangan televisyen untuk memberikan kefahaamn yang sebenar tentang Islam.
  1. Memboikot produk-produk yang dihasilkan oleh negara-negara yang membenarkan rakyatnya menghina dan memfitnah Islam secara terang-terangan.
  1. Umat islam perlu mendalami ilmu pengetahuan berkenaan agama Islam agar mendapat gambaran yang sebenarnya mengenai Islam. Umat Islam juga dituntut untuk mengamalkan akhlaq mulia sepertimana yang diajarkan di dalam Islam serta yang ditunjukkan oleh baginda Rasullah saw.

Hewi PKPIM amat berharap agar umat Islam di negara ini terutamanya pihak yang berwajib untuk tampil menyuarakan pendirian tegas serta bantahan di atas penghasilan klip video ‘fitna’ ini. Hewi PKPIM juga berharap agar tidak akan ada lagi usaha-usaha yang tidak bertanggungjawab untuk memburukkan nama Islam demi memastikan keharmonian serta kesejahteraan hubungan di antara masyarakat berlainan agama.

NADIAH BINTI YUSOF

Timbalan Pengerusi HEWI 1,

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia ( PKPIM)

No comments: